A koronavírus felforgatta az egész ország életét. Az általános bizonytalanság és az elmúlt hetek eseményeinek hatására sokan azonnal visszamondták a lefoglalt nyaralásukat, régóta tervezett utazásukat és visszakérték a pénzt az irodáktól.
De vajon jól tették? Milyen lehetőségeink vannak még, ha már befizettünk egy utat és mi lesz a nyaralásokkal? Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat ennek kapcsán.
Ha épp úton vagy…
Ez a jelenlegi egy elég speciális helyzet, nincs rá protokoll, ezért az egyetlen megoldás, hogy folyamatosan követjük az eseményeket.
Nem túlzás, hogy most percről percre változnak a körülmények: járatokat törölnek, beutazási tilalmat hirdetnek, visszavonják a beutazási engedélyeket vagy épp azonnali hatállyal utasítanak ki utazókat. Jelenleg a legfontosabb feladat azt megoldani, hogy mindenki épségben, biztonságban, minél hamarabb hazaérjen.
Ebben segítséget nyújtanak az utazási irodák, akik azonnal átlátják a lehetőségeket és hiteles forrásból rendelkeznek a megfelelő információkkal. Egyéni utazással ez kicsit nehezebb, épp ezért nagyon fontos, hogy megfelelő forrásból tájékozódj és ez ne a Facebook legyen. Rengeteg álhír terjed, ami pánikkeltésre tökéletesen alkalmas, tájékoztatásra már kevésbé, így ne ezekre az információkra alapozz.
Hiteles forrásként a konzuli szolgálat oldalát ajánljuk, ami megbízható és folyamatosan frissül.
Mi lesz a lefoglalt utakkal?
Az áprilisra tervezett utazásokat a szervezők törölték és a befizetett díjakat visszakapják az ügyfelek, ahol erre van lehetőség. Vannak úgynevezett vis maior esetek, amikor az irodák különféle megoldásokkal próbálják segíteni az utasokat. Ilyen, amikor egy Thaiföldre induló járatot az indulást megelőző este töröltek, de az irodán keresztül minimális költséggel lehetőség van átfoglalni az egész utat a következő évre.
Egyiptom esetében a befizetett díjak teljes egészében visszafizetésre kerültek, ebben a helyzetben is mindenki biztonsága az első.
A májusi utakkal kapcsolatban bizonytalanok a hírek, de júniusra egyértelműen azt kommunikálják a szervezők, hogy indulnak a lefoglalt utak.
Alapvetően három lehetőséged van a befizetett utazásoddal kapcsolatban:
lemondhatod
Az opciók közül ez a legrosszabb, neked is és az utazást szervező irodának is. Lemondás esetén, minden esetben számolnod kell a kötbérrel, vagy adminisztrációs díjjal. Ez minimum 4500 ft, maximum a részvételi díj 10%-a. Előfordulhat ennél magasabb kötbér is, például ha fapados járatra szólnak a jegyek, akkor a jegy 100%-a kötbérnek minősül.
Ezzel kapcsolatban nincsenek általánosan elfogadott szabályok, a lemondási feltételeket minden esetben a foglaláskor aláírt ÁSZF (általános szerződési feltételek ) tartalmazza.
módosíthatod
Ez egy jó megoldás lehet, hisz így nem kell teljesen lemondanod a megálmodott útról, csak elhalasztani egy későbbi időpontra. A módosítás az utazásszervező feltételei szerint történhet, általában a módosítási díjat elengedik és az árkülönbözet fizetendő. Ha pedig a módosított út olcsóbb, akkor az olcsóbb árat fizeti az utas.
utalványt kérhetsz
Ha utalványban kéred a befizetett díj visszatérítését, a kötbért elengedik a szervezők.
Például ha egy 500.000 Ft-os utat nézünk, 200.000 Ft befizetett előleggel, lemondás esetén 150.000 Ft-ot kapna vissza az utas, a 10%-os kötbér levonása után. Utalvány formájában viszont 200.000 Ft-ot kap, amit felhasználhat későbbi utazásra.
Tájékozódj a lehetőségeidről!
Ezek a lehetőségek nem kőbe vésett szabályok, hiszen minden út más, ezért minden esetben egyeztetni kell a lehetőségeket az utazás szervezőjével!
Te melyik lehetőséget választanád, lemondanád a befizetett nyaralást vagy inkább elhalasztanád? Írd meg hozzászólásban, kíváncsiak vagyunk a véleményedre!